Plugghjärna!

Yep, nu börjar hjärncellen få träningsvärk igen.
Gosh vilken huvudvärk.
Galet.
Men, i med tabletter och fortsätta köra.
Fast.... jag skulle bra mycket hellre sitta på altan och sola.

Har ni problem med getingar?
Vi med.
Men det finns ett litet knep. Just nu så hjälper inga sötsaker eller dyl... för det är drottningarna ni ser.
Garanterat.
90% av de getingar som surrar runt just nu är drottningar som håller på att bygga upp sina bon. Några har kanske fått några tjänare som hjälper till, men de stora är drottningarna.

Vi har massor, så jag kan bara gissa vilka kolonier vi kommer få om vi inte håller koll på dem.
Under takpannorna sitter de... men några har även försökt ta sig in under panelen och upp på vinden (det ska maken kolla ikväll... om de tagit sig in menar jag).

Hur som helst, så kan man faktiskt införskaffa ett supermedel:
(spegelvänd, jag vet... men jag orkade inte med kameran)
"Neudorff Geting effekt spray"
Finns på ex Bauhaus och dyl.

Eller så kan man, om man är snäll, få lite medel från anticimex när de kommer ut.
(Yep, spegelvänd... but who gives a shit?)
Den finns även i en variant av skum, som är brutal!!!
Det som är så super med denna (skummet), är att när du väl är väck med getingarna så vill de heller inte bygga nytt där du dödat dem.

Bästa är om Ni ser till att spraya dem på kvällen, för just nu har inte drottningen "satt" sig ännu utan tillbringar dagarna med att flyga runt och samla material till boet (inte idealiskt att ha två gigantiska vedhögar med praktiskt material för dem liggandes på tomten precis framför huset), och kommer in i boet lagom till skymingen.
Håll koll på vart hon flyger in, eller vart hon kommer ut och spraya sedan ingången full till kvällen.
Sprayar ni när hon är ute, så överlever hon och bygger bara på en annan plats.

Tada!
Misslyckas ni iaf, så kan ni avvakta till midsommar... och sedan ringa Anticimex, så kommer de ut. I de flesta fall har man skadedjursförsäkring via hemförsäkringen (Folksam har garanterat, dem har vi) och då behöver du inte betala en krona.
I stockholmsområdet gäller det att ringa direkt vid midsommar, för köerna är långa. Bor man här där vi bor, så kommer de relativt snabbt och är supergulliga :-)

Lycka te!


(Obs, notera hur tidigt hon lägger äggen i boet)

Kommentarer
Postat av: Linda aka Javamorsan

Vi hade en trevlig drottning som envisades med att bygga bo precis vid vår balkong! Det tog vi hand om utan medel. Hon byggde ett sånt där som hänger från taket. Så vi sopade helt enkelt bort det. Oj vad sur hon blev kan jag tänka mig men ha ha jag tänker inte bo granne med såna små as inte!!!

2011-06-01 @ 12:43:02
URL: http://baralinda.se/wordpress

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0