Hrm...

Varför är det så lätt att skita i det som är svårt och tidsödande, istället för att ta tag i saken och få det gjort?
Kan det ha med att göra att jag inte kan det kanske..... ;-)
Men då är det väl bara att lära sig det!

Fann lite tips om att bättra på långtidsminnet, så det jag lär mig ligger kvar.
Där lyfter de även fram en, som kan vara b la, anledning till varför det inte stannar kvar i skallen.
Informationen har jag fått här: Sida

  • Se till att få en god nattsömn.
  • En förutsättning för ett bättre minne är att kunna hantera stressiga situationer och en evt. depression.
  • Motionera regelbundet.
  • Titta inte för mycket på TV. Att titta på TV är passivt hjärnarbete. En australiensisk undersökning tydde på bäst minneskapacitet hos dem som tittade på TV mindre än en timme om dagen.
  • Ge hjärnan några mentala utmaningar. Liksom musklerna krymper om de inte används kommer en hjärna som inte utmanas, att gradvis förlora sina egenskaper. Exempel på utmaningar kan vara läsning, korsord, att spela ett musikinstrument och även andra, mer fysiska och praktiska uppgifter, som rymmer en utmaning för hjärnan.
  • Ät färsk frukt och grönsaker varje dag. Lite mörk choklad varje dag är också bra. Ät fisk varje vecka. Det behöver inte vara fet fisk.
  • Ett glad rödvin dagligt stärker minnet, men drick inte för mycket alkohol.




.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0