Emilia 11 år och snus

Emilia och Oliwer har alltid varit emot rökning och snus. Vilket inte direkt har underlättat för mig när jag rökte, och inte heller nu när maken fortfarande snusar.
Dessutom, så är Emilia överdrivet rädd för saker.
(ex... bilen låter skumt - hon vägrar åka bilen för att hon tror att den ska explodera.)
Emellanåt är hennes reaktioner jobbiga att tala bort.... och i vissa fall, vill jag inte tala bort dem.
Som snusningen nu t e x

Hon har t o m tagit hem underlag för att visa sin far hur farligt det är med snus.

"Snus innehåller:
Mer nikotin än cigaretter.
Arsenik, som ger nerskador och är cancerframkallande.
Bly, som är skadligt för njurarna samt även det ger nervskador.
Kadium som skadar njurarna.
Kvicksilver som skadar nervsystemet
Nitrosaminer, cancerframkallande ämnen
samt ca 2500 farliga ämnen till...."


Hon ställer även en mycket relevant frågoa?
- "Varför vill du dö?"

Nikotoxin heter världens farligaste insektsbekämpningsmedel. Det totalförbjöds för att det ansågs vara för farligt för användning. Det enda verksamma ämnet i Nikotoxin är Nikotin. Samma ämne som finns i cigaretter och snus.
En rökare får i sig 2dl tjära per år. Det försvinner inte ur kroppen....

Det är svårt att inte ställa sig frågan, hur i helvete kom man på det här receptet??


Kommentarer
Postat av: Agneta

Hon är klok, din tjej! Jag är rökfri sedan 19 år tillbaka, och det är jag glad för. Kan aldrig tänka mig att börja igen. Min man la av snuset för två år sen, men han har fortfarande lust att börja igen. Ska kanske skicka honom innehållsförteckningen, så att han fortsätter vara snusfri. ;)

2010-10-28 @ 10:34:57
URL: http://tulltomtan.blogspot.com
Postat av: Cin

Samma här.. jag är rökfri sedan ca 2 år tillbaka ;-)

2010-10-28 @ 13:59:45
URL: http://lovelybitch.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0