Max vs Hästar

Jag vet inte om Max tidigare upplevt närhet av hästar eller om det här var första gången.
Efter promenaden idag tog vi nämligen vägen på åkern, förbi hästhagen.
Detta för att se hur Max reagerar på hästarnas närhet när han inte ser dem på avstånd. De har ju släppts ut i hagen bakom vårt hus och jag kan inte riskera att ha två hundar som rusar rakt in i hagen och blir sparkade.

Först gick det bra att gå, men när vi närmade oss hagen där hästarna stod så var det lite tveksamt. Mer än en gång stannade han till och funderade på om vi verkligen var påväg åt det hållet.
Lite lockande och pockande så kom han iaf tillslut fram så han stod vid staketet.
Han var spänd, men inget ragg rest och mer nyfiken än rädd.
Stora är de ju, och det är ngt helt annat att se dem på avstånd än direkt inpå.

När en av hästarna däremot kom struttande fram och ville nosa tillbaka... på nära håll... så drog han öronen åt sig. Backade inte men sjönk så långt bak han kunde utan att flytta tassarna.
Som om han inte syntes så länge han stod stilla.

Eftersom det var första gången vi gick så nära, så ville jag inte låta dem nosa på varandra... det får ske en annan dag. Inte heller vill jag att han ska tro att allt är home safe och kuta in i hagen...


(Obs! Det är inte Max på bilden... hade dessvärre inte kameran med mig)

Dessvärre verkar det som om Déville numera stör sig på dem... och han står och skäller när de kommer hit åt. Så innan jag släpper lös honom när de är här nere, så måste jag köra samma träning igen med honom.
Samma sak med larmaren Tyson.... suck!
I sådana här lägen önskar jag att jag verkligen hade staket.... :-) Men det är dyrt och ingen prioritering just nu när vi har en massa andra utgifter....
Det är meck med tre hundar, varav två stora, när man även har ett litet barn och inte möjlighet att ha dem lösa hela tiden....

Vad gäller fästingarna - peppar peppar - så har vi endast funnit en enda (på Tyson) som fäst sig. Alla andra har krypit på dem eller möblerna, och 99% har vi funnit på Max för att han är ljus och det inte syns på de andra.... så jag vågar inte ens tänka på hur många fästingar vi egentligen har i huset just nu... yikes!

Oliwer har sjungit för Philippa nu i ca 30 min och jag fick en chans att diska. Igår visade Philippa sig från sin bättre sida, som hon verkar ha en tendens att göra när maken är hemma.
Hon visar inte den här "jag vägrar att ligga still och vara en bebis utan uppmärksamhet" så jag kan få lite förståelse över att jag inte kan göra vissa saker här hemma....
Inte förrän idag :-)
Ingen ved har jag hunnit med, för jag måste hela tiden röra vagnen. Inte heller har jag hunnit rensa ur förrådet och ställa iordning saker så vi lättare finner dem....
Maken jobbar ju, och just nu står han dessutom ute på tomten i confcall. Vi har ingen mottagning i huset.. haha... så han får vara glad över att det ändå är relativt varmt ute trots regn... haha...

Nej... nu ska jag förbereda mig på att åka och hämta diskmaskinen som vi fick beställa ist för den vi ville ha. MediaMarkt hade slösat vår tid genom att påstå att de kunde få hem den denna vecka, men icke!
Så vi fick helt enkelt ta en annan.
Nu blir det en "vanlig" helintegrerad istället.... Köks lucka ingick ju i köket...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0