Bålgeting


Någon enstaka gång har jag sett bålgetingen flyta här på tomten, men jag har aldrig riktigt insett att även bålgetingen bygger bon.
Bon som är lika stora som människohuvuden och de lever i kolonier även de. Helst bygger de bo i ngt ihåligt träd, men kan även bygga under takplattor eller inomhus.



Kul... för vi dödade två stycken på altan nu i kväll! Jag undrar vart de andra befinner sig.
Den ena såg jag för att den hade dödat en trollslända.
Trollsländan skakade i dödsryckningar medans bålgetingen stack in sin gadd om och om igen samtidigt som det såg ut som om den åt på den.
På vår altan!!
Läbbigt!!

Nu är jag helt slut och maken stannar uppe med kidsen ett tag (tills de somnat, de är inte uppe) så jag kan gå och knoppa....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0