Passerad gräns!

Luciafirande i morse... min stora tjej!
Så fina de var, men ack vad jag saknar den gulliga stämningen föräldrar emellan... när man kommer som förälder och är delaktig i barnens sång...
Det här var mer än uppvisning för eleverna, där vissa föräldrar fick medverka.
Tror lärarna mer hade önskat detta utan oss....



Tycker det är så enormt sorgligt, att majoriteten av lärarna verkar göra det mest för att "de måste" än att de vill. De verkar stressade och irriterade...
Speciellt en lärare, och det enda som hindrade mig från att agera direkt var att jag då hade stört hela uppvisningen... men ångrar mig nu.
Skrev dock en skrivelse till rektor, och hoppas - utan större förväntningar - att de agerar och inte som tidigare... sopar det under mattan....

"I morse, första lucia firandet på torget.
Vi är ett gäng föräldrar som kommit för att se våra barn sjunga.
Barn fylls upp framför oss, varav en spec lärare vars elever sitter i mitten, till vänster i lokalen.
Jag har tyvärr inget namn på läraren trots att jag försökt söka i skolkatalogen.
Inte heller hade jag en kamera med mig för att kunna fota henne.
Hon hade randig tröja, brunt page hår och glasögon på sig idag.

Det upprörande är hennes behandling och hantering av tre killar. Små killar!
Nr 1 har extremt svårt att sitta still och stör gärna sina kamrater.
Nr 2 hakar mer än gärna på, men sitter lugnt när nr 1 inte rör honom.
Nr 3 sitter bredvid, med tomteluva, stilla... men tittar på nr 1 och 2 då och då och flinar.

Det första denna lärare gör är att separera nr 1 och 2 genom att lyfta nr 2 i armen och släpa honom ca 1 m till en annan rad för att nr 1 inte låter honom vara.
Sedan går hon undan och sätter sig på en av de två stolarna som står vid dörren.
Under hela luciafirandet är hon på dessa killar, pet/skuffar irriterat på Nr 1 och 2 mer än en gång.
När nr 1 tar nr 3´s tomte luva, varpå nr 3 tar tillbaka denna och sätter på sig den igen... så går hon fram och sliter av nr 3 luvan.
Blickarna hon ger dem är inte trevliga.
Särbehandlingen och attityden mot dessa tre killar, allra helst nr 1 och 2 är mycket tydlig mellan dessa och de övriga eleverna... och då har jag aldrig förr sett denna lärare.
I mina ögon, och de föräldrar som stod bredvid, hade detta kunnat lösas genom att hon helt sonika placerat sig själv mellan killarna istället för att bära hand på dem.

Jag försökte ta mig fram till denna lärare efter tåget, för att säga min mening om detta, men hon försvann innan jag fick tag i henne."


OM det varit mitt barn... så hade jag inte nöjt mig med en skrivelse till rektorn, då hade jag polisanmält direkt!!!
Så illa var det!!
Får mig att fundera över de saker som Runby skola i Upplandsväsby, tidigare sopat under mattan....
Här lämnar man sina barn i en miljö, som man tror att de är trygga i, och så finns det sådana lärare som gör tillvaron otrygg och osäker...
Är lärarna för min son likadana? Jag menar... det finns de killar i klassen som skulle behöva extra tillsyn, blir de lika illa behandlade (aga) av sina lärare? Och hur undersöker man detta?

Det är ju inte slag, men ändå fysiskt handgemäng när det kan skötas på annat sätt.
Ska bli så grymt skönt när sonen byter skola.....

(pojken på bilden har inget att göra med händelsen på skolan, fann den på nätet)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0