Vecka 8... eller i nionde veckan :-)

Grattis!
Nu är embryot ett foster, vilket betyder "en liten."
Livmodern expanderar för att ge plats åt sin gäst, som nu är ungefär 1,6 centimeter lång - ett litet hallon.
Det sker många förändringar denna vecka - den lilla svansen som embryot hade är borta och alla organ, muskler och nerver börjar fungera.
Händerna böjs nu vid vristen och fötterna börjar förlora sin simhud.
Ögonlock börjar formas.

fetal development at 8 weeksDin kroppsform förändras också ioch med graviditeten.
Dina bröst kan ha växt så att du behöver en större BH som ger bättre stöd än dina vanliga och ditt midjemått kan ha expandrat 
(nähä...menar de?) såpass att du måste packa undan favoritjeansen till nästa år (inte bara dem... utan även backup byxorna som jag ska ha om jag blir för stor.... även de är undanplockade nu).

Nu är jag åtta veckor gången (eller gravid i nionde veckan, eftersom jag föredrar att räkna så).
Om jag kunde se min bebis nu, skulle jag kunna se att den har små fingrar och tår, att ögonlocken nästan täcker ögonen och att den lilla svansen embryot har i början är nästan helt försvunnen.
Det är fortfarande för tidigt att se bebisens kön på ultraljud, eftersom könsorganen inte syns riktigt ännu, men man kan ju alltid gissa. Många mammor 'känner på sig' om det är en flicka eller en pojke - och det är ju åtminstone 50% chans att det stämmer.

... och vad tror jag?
Jag tror att det blir en tjej :-)

Idag köpte jag mig ett par svarta mammabyxor samt två blusar och ett linne :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0