could it be?

I bland skenar min skalle iväg och kommer fram till egna slutsatser. Antingen gör jag ngt med det jag kommer fram till, eller funderar ett litet tag för att sedan släppa det, eller släppa det direkt när tanken passerat den korta sträckan genom skallen gator och vrår.

Mitt tidigare, något långa inlägg, utvecklades till viss del i förakt till dagens tonåringar (inte helt obefogat faktiskt om man tänker efter). Det gav mig även ytterligare funderingar till varför det blivit såhär med den generationen....
Det jag kom fram till, förvånar faktiskt mig, med tanke på att jag är långt i från troende.... 

Tänk tillbaka ett par generationer.
Låt oss börja med... hrm... 4, där jag som är född på 1970talet tillhör 3e generationen.  
Vad är det under dessa generationer som kraftigt försvagats och numera sällan skådas?
Något som för ett par generationer sedan styrde mer av vett, etikett och sunt förnuft än vad det gör idag. Något som gjorde att människan hade mer respekt för "sin näste" (och även bidrog till mer krig i vissa delar).
Svar: Tron.

För ca 4-5 generationer sedan så hade tron en kraft hos gemene man som inte syns av idag.
Jag säger inte att det är bättre med religion, men tro.
Tro, i många olika slag, ger hopp och framåtsträvan hos de flesta.
Det gör enklare för den som tror på ngt att se saker och ting possitivt och vilja kämpa för att bli något.
Framför allt tron på liv, kärlek och gemenskap som inte enbart grundar sig i stora sexorgier i brist på bra tvprogram på tv........ utan .... ja, jag finner inte ord för det... men ni kanske förstår (eller inte) hur jag tänker.

JAG är inte kristen... .jag är inte religös på något sätt alls.
Men jag tror att brist på tro och hopp, är det som kommer vara grunden till vårt samhälles förfall.
Man måste tro för att komma ngn vart!

...

....

T o m i Peter Pan måste man tro för att komma ngn vart......
Om man tappar tron, så försvinner allt man har att leva för....
Some people just don´t give a shit!

Jag tror... jag tror... jag tror, jag tror på älvor!

Kommentarer
Postat av: Aidai

Sv: Jag kan skicka några bilder på mejl senare idag, lägger inte ut släktbilderna eftersom jag inte frågat ifall de vill hamna på internet. :)

2009-08-07 @ 09:33:28
URL: http://www.mikida-aidai.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0