Äggdonation

Jag har funderat lite på det där med äggdonation.
Dryga ut kassan lite, samtidigt som man hjälper andra som har problem med att få egna barn.

IVFkliniken

Problemet är dock, att här i SE får man inte göra det i vinstsyfte.
OM det vore så att jag gjorde det för en släkting, vän eller bekant... så skulle jag inte bry mig så mycket om pengarna, men att donera ägg är inte direkt som att runka ut en klick spermier i en skål och lämna in.
Nope, det är en hormonbehandling och sedan ett ingrepp (som även ryktas gör ont).
Så... känner lite där som med ryggmärg.
Känner jag någon, eller bara känner jag till någon som behöver det jag har och ändå inte tänker använda... så kan jag mer än gärna överlåta det utan att kräva mer pengar än jag själv lägger ut.

Men skall det vara en "allmän" donation, så vill jag faktiskt också att det skall vara värt, för mig, att gå igenom hela racet.
I USA ex, kan man få mellan 30 000 till 100 000 för ett ägg... och Svenska ägg är väldigt eftertraktade. Där råder heller inte samma brist på ägg som det gör här i Sverige.
I wonder why...

Nej, skall nog funta lite på det ett tag till.
SKALL jag göra det, som sagt, så vill jag ju ha en liten vinst på det också....
Men å andra sidan kanske jag kan bidra till att forskningen går framåt och vem vet... kanske kan det på sikt hjälpa någon i min närhet.....




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0