Öh... vad hände? (låååångt inlägg)

Ref till mitt tidigare inlägg så har jag fått väldigt mycket gensvar på det.
Kul :-)
Det är heller inte alls svårt att se de olika ståndpunkterna i disk.

Det som däremot faller mig strange i mina ögon, kanske är det bara jag.... men hur kommer det sig att JAG skriver ett inlägg om min åsikt, och får sedan mothugg som kritiserar MITT leverne för att vi har råd med vissa saker som andra inte har.
Är det så illa att man skall SKÄMMAS för att man jobbat hårt?
Allmänt.
Utan att kritisera någon annan personligen utom de som skriver i "Fattigbloggen" (journalisterna) om att begreppet FATTIG missbrukas i allra högsta grad.

Här har vi ett land, där man förr knappt kunde tjäna några pengar för att man betalade skatt på tammefan nästan allt.
Den som jobbat i hop en förmögenhet, eller ärvt, skulle betala för de som inte ville jobba.
Att man hjälper till de som verkligen, verkligen är förhindrade är en helt annan sak.
Och ni får säga vad ni vill, för majoriteten av de som var/är hemma KAN jobba på ett eller annat sätt. MEN det blir brutalt mycket svårare att hitta ett jobb som är anpassat efter vad man klarar av. För det är man dock inte "sjukskriven" utan "arbetslös" eftersom du faktiskt är arbetsför.
Sen kan man fortfarande göra valet att inte jobba, men då får man ju även ta konsekvenserna för det.

Se många hunduppfödare (absolut inte alla)ex. Det är många av dem som på ett eller annat sätt är sjukskrivna. Många har börjat med det de gör idag, just av den anledningen att Djur "helar" och man mår själv bra av det.
Men det är inte lätt med hunduppfödning.
För att ställa ut och följa upp dessa valpar, för att få bra meriter på avelsdjuren, så åker de land och rike runt på allehanda utställningar och valparna när de kommer behöver ofta dygnet runt vakt i början.
Är man då inte arbetsför?

Att slå ett slag under bältet är det visserligen då det är ett beroende, men ändå en sak som visar prioriteringar och att saker kostar pengar.
Rökning.
Jag hoppas innerligt att de som beklagar sig att de inte kan låta barnen spela fotboll inte röker eller går på krogen. Ett par fotbollsskor kostar 199:- på stadium, visserligen inte de bästa men bra skor, och benskydd kan man få för 50-100:- Medlemsavgifterna varierar mellan 500-1000:- när barnen är små, när de är större kan de göra trädgårdsarbete som att klippa gräsmattor och dyl för att få ihop extra pengar. De kan även dela ut reklam m.m
Så låt säga att det kostar minst 1300:-/år att låta sitt barn spela fotboll, och då få nya skor varje år eftersom fötterna växer. Benskydden kan man ha längre.
Cigaretter kostar idag ca 50:-/ paket. En rökare (ca 40% av rökarna mellan 36-50 år) röker i genomsnitt ca 10 cigaretter om dagen (vissa mer, vissa mindre - källa: previa). Det blir ett nytt ciggpaket varannan dag. 15 ciggpaket i månaden x 50 kr. Det är ca 750:-/månad som de sitter och säger att de ej har råd med fotboll till barnen. Röker BÅDA föräldrarna så är det 1500:- i månaden.
Det är pengar man eldar upp varje månad, ist 1300:-/år i fotboll.
Alla röker inte! Alla dricker inte.
Men det skulle vara väldigt intressant att veta, innan jag känner med människorna, OM de är rökare eller inte.

Jag kritiserar på inget sätt att man röker, utan att man påstår att pengar inte finns OM det nu är så att man röker... För det är ett val man gör själv.
Jag går mycket sällan på krogen. Tycker det är för dyrt.
Skulle jag gå, så kostar det i inträde... dricka (även om jag dricker hemma innan så är det inte gratis - allt kostar) och så har vi taxi ut till "the middle of nowhere" på ca 700:-
Så om jag ska på krogen, går det minst 1000:-/ gång. MINST!
Därför, och för att jag tycker bättre om det, så föredrar jag att ta ett par glas vin hemma och njuta ist.

Alla gör precis som de vill, och lägger sina pengar på precis det de vill. Alla röker inte, och alla går inte på krogen eller dricker över huvud taget.
Det finns vissa barriärer som man vill komma under, innan man kvalificeras till att behöva hjälp. Och därför får man även stå ut med att man kollas.

Skuldsanerare ex. Du kan aldrig få hjälp ekonomisk rådgivning, utan att de går igenom just hur DU gör av med dina pengar. Man kontrolleras, för att kanske kunna finna de "hål" som man själv inte ser och inte tänker på.

Personligen, min inkomst är inget att skryta med. Men jag klarar mig bra tillsammans med min make som förra året betalade MER i skatt än vad vissa tjänar per år.
Jag har klivit ner från min karriärs stege när vi flyttade ut till landet, för att kunna vara med barnen. För att göra det kunde vi inte bo kvar i storstan, utan flytta ut hit där man kan få en fucking HERRGÅRD för 3 miljoner (så gissa vad en villa kostar).
Min make har jobbat sig upp från 0:-/mån i inkomst och vi har hankat oss fram med nattjobb, dubbeljobb och SKITJOBB för att komma till den här punkten när vi kan slå ner på tempot lite.
Glada över att vi kan ge våra barn extra saker (som de får jobba för).
Men då ska vi skämmas för det?

Jag säger inte att det vi gjorde är rätt för alla, men för oss var det rätt.
Men vi måste iaf dagligen kämpa för det och planera inför framtiden. Om jag ska ha pension sedan, och inte jobbar... så måste vi spara vid sidan om.

Ett av mina syskon sliter röven av sig och står då och då mellan jobb under de år som gått. Men även de flyttade ut från stan (stockholm) och bor numera i en superfin villa på 200kvm med pool!!
Men även de tänker dagligen på hur de ska prioritera för att planera inför framtiden. Tar de jobb som dyker upp och pusslar med tiderna.
Där har de möjligheter som de aldrig hade kunnat ha om de bott kvar i Stockholm och livskvaliten har ökat markant!

Mitt andra syskon har inga barn (idag) och jobbar 24/7 för att kunna bo inne i stan och leva det liv de vill. Prioriteringar behövs inte på annat än sig själv i dagsläget och då funkar det utmärkt.
Men, även de har i åtanke... att när barnen kommer, så måste man prioritera om för att det ska gå ihop.

Alla tre kommer vi från samma familj, men samma förutsättningar och har var och en jobbat hårt för att komma dit vi är idag. Alla på sitt sätt, som varit anpassat efter möjligheterna och individerna själva.
Livet som vi gått igenom är olika för alla tre, saker som inträffat är olika för alla tre - liksom för övriga i SE. Men ingen av oss hade kommit dit vi är idag utan hårt slit.

SE är ett land, numera (thank god), och kommer så fortsätta om vi får ha turen att ha kvar den här regeringen, där man belönar den individ som jobbar och bidrar till landets ekonomi.
Förut (sossarnas tid) fick de som jobbade belönas med att betala åt de som inte jobbade.
Förr: 1+1=-1
Nu: 1+1=2

Att krydda på extra:
På radion idag hörde jag om 4 pers som nu åkt fast för bedrägeri. De har tankat bidrag från försäkringskassan (statliga pengar) under 6 års tid och fått ut ca 10 milj kronor.
Lägg aggressionerna på dessa personer istället för att kritisera de som försöker göra så att liknande brott och förskingring av pengar ej ska vara möjlig utan istället ska gå till de som behöver pengarna!!!!!!



NU ska jag plugga, så jag kan bli smartare och ombilda mig till ett yrke som jag kan jobba med när barnen blivit äldre!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0