Hemmafru eller inte.

Kvällsöppet hade ikväll en debatt som upprörde mig mycket.
Dessa förbannade jävla feminister (inte alla) som "slåss för jämnställdigheten" men lever i en förvriden verklighet där de tror att bara för att de är kvinna och tycker en viss sak, så är det så alla kvinnor känner.
Debatterade på Tv4as hemsida med någon, som valde att tillslut kalla mig för avskum.
För jag vill vara hemma med mina barn!

Ok... Måste bara skriva av mig lite då.
DE vill inte vara med sina barn, så då ska ingen annan få vara det heller?
JAG är hemma för att jag väljer det.
Vi väljer det! Vi prioriterar det!
Kvinnan skall inte tryckas ner, men nog fan måste de ju veta att det är kvinnan som föder barnen för det är för i helvete fittan - som vi är skapta med - som hushåller med den utomordentliga produkten som kallas för LIVMODER.

När vi valde att skaffa barn, så gjorde vi det med tanken - kalla det dumt, men vi hoppades faktiskt på att få vara DEL I DERAS LIV!
INTE att lämna dem på dagis 24/7 för att jag, efter några mån mammaledighet skall ut och göra karriär.

Min familj ÄR min karriär!!!
Barnen är ngt som vi skapat genom OSS. Allt de gör, vare sig det är rätt eller fel, är frukten av vår uppfostran.
Jag säger för den sakens skull inte att jag är bättre pedagog endast för att jag har fött barn.
Inte heller för att jag är mamma.
Jag är mamma, inte en pedagog.
Däremot är det jag som ska se till att de lär sig, och då INTE genom att spärra in dem och ha hemundervisning... utan se till att de har möjligheter till bra utbildning m.m
OM de inte går på dagis, så skall de iaf ha social träning!
Självklart!! Men inte nödvändigtvis på dagis!
Som person, så har jag rätt att ta hand om grannens barn och få betalt från kommunen för det. Grannen har även rätt att ta hand om mina.
Men för att jag vill vara hemma med mina egna barn, och inte grannens, så skall jag inte kunna göra det?

Fru Pekgul... Vem ÄR du?

(Som dessutom för ett par år sedan ansåg att invandrare borde få bidrag för att kunna köpa lägenheter i centrala stockholm, för som det var "idag" hade de inte råd - Som om jag som Svensk hade det.... Sossesvin. Skapa bidrags samhälle vill de, men inte att man skall ge framtiden en bra uppfostran.)

Feminister har genom alla år kämpat för att få komma ut i arbetslivet och få ta del av samma saker som männen gör, varför skall jag då tvingas kämpa för att få vara hemma utan att ses ned på, bara för att jag väljer att vara mamma på heltid?
Se på hur djuren gör! (vi är däggdjur)
Människan är skapt att förgöra sig själv.... och det kommer vi att göra om vi inte tar hand om barnen, som är vår framtid!

Kommentarer
Postat av: cia

Hmmm jag forstar din frustration och ilska. Men samtidigt ser jag saker annorlunda nu nar jag bor i Nederlanderna. Har ar det valdigt annorlunda mot i vackra Sverige. Nar du lever mitt i hur ille det faktiskt kan bli, att du MASTE valje: barn eller karriar, ja da ar det inte sa kul. Man maste ha ratt att valja, men man ska inte behova tvingas.



I Sverige har vi (ja ni da...) en harligt lang foraldraledighet och maxtaxa pa dagis. Har is nederlanderna har du 4 manader som kvinna, och 4-6 veckor innan barnets fordelse maste du ga pa den ledigheten. Det innebar att en baby pa 2,5-3manader ska till dagis. Vem klarar det mentalt? Att laman bort en sa liten? Och om du gor det, har du rad elelr ens mojlighet? 3 dagar barnomsorg ar det mesta du kan rakna med, fa lyckas fa ens det och rakningen for de ynkliga tre dagar ar hela 7000kr i manaden. 7 0 0 0 kr per manad for 3 dagar for ett barn... Har du tva barn betalar du vackert 14000kr. I 50% av fallen lyckas du inte ens fa dina tva barn pa ett dagis men har de pa varisn sida stan.



Fragan som par da staller sig ar: ar det vart det? Ar det vart att bagge jobbar? Ar du gift och alltsa har sambeskattning, tja da AR det ofta inte vart att en jobbar deltid, i princiep forsvinner hela lonen i skatt. Ar du hemma heltid far du dessutom namranr 2000kr i manaden av staten. Sa egentligen skiljer det 9000kr i manaden qua kostnader om du jobbar 3 dagar i veckan eller ar hemma. Vad gor par: de kollar vem tjanar mest, den fortsatter att jobba och den andra stannar hemma. Vanligen ar kvinnan yngre och har inte haft tid att bygga up sin lon, paret forlorar minst om hon slutar jobba. Ju langre hon ar hemma desto mer springer mannens lon i vag medan hennes star still och valet att hon ar hemma och han jobbar blir allt sjalvklarare.



Samhallet ar sa konstruearat att du i princiep inte kan kombinera arbeta och familj. Mig gor det gratfardig. Jag hoppas att Sverige verkligen manar om sin valfrihet och de mojligheter som kvinnor har att idag att med gott samvete och med rimlig ekonomi arbeta heltid, om de sjalva vill det. Vad jag saknar i Sverige ar den sjalvklara ratten att arbeta deltid som finns i Nederlanderna. Vill du jobba 4 dagar i veckan sa ar det aldrig ett problem, oavsett vad for jobb du har. Det borde det finnas utrymme for aven i Sverige.



Sen har du ratt i att det inte far bli fult att vara hemma med barnen. Det kan sal over, men sittandes har i vackra den Haag dar inte en enda kvinna pa mitt kontor har barn, kanns det som att: hellre att det slar over at det hallet...

2011-02-24 @ 14:28:59
Postat av: Cin

Men det är lite det som är poängen. "De", som i detta fall gör mig förbannad, vill att barnomsorgen skall ta hand om barnen och jag vill kunna vara hemma med mitt barn om jag nu väljer det.

"Hemmafru" ses som en dålig sak, och det är helt galet.

Igår blev jag kallad avskum pga att jag hellre ville vara hemma med mina barn, än att sätta dem på dagis.

2011-02-24 @ 16:08:57
URL: http://lovelybitch.blogg.se/
Postat av: sara

Önskar kanske att alla hade det valet men så är det ju inte. Ofta är det så att båda måste arbeta för att klara av det ekonomiska. Men vissa har tur.

2011-02-24 @ 19:42:07
Postat av: Cin

Ja, tur... och även prioriteringar.

Vi hade tur att vi hade möjlighet att ändra om vår livs stil så att vi kunde göra den prioriteringen.

Jag är lycklig, så länge jag kan vara hemma med dem... men det kan lika gärna ändras om ett halvår.

2011-02-24 @ 20:17:18
URL: http://lovelybitch.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0