monarkin gör mig så arg!

I vilande läge klarar jag av, trots den tickande kostnaden, att ignorera denna familj.
De kan knappt uttala sig, och när de gör det sitter de som stela individer, trots att de borde vara vana i att vara i mitt punkten.
Men en fråga som ständigt kommer upp i min skalle, och som jag frågar mig om och om igen... utan att få svar är:
- Sen när är klippa band och vinka, värt alla dessa pengar som betalas ut i "lön" till kungahuset för att de representerar Sverige?

Vad är egentligen historiken bakom familjen Bernadotte? Jag vet faktiskt inte. Och jag bryr mig inte heller.... Det finns inget de gör i dag, som skulle göra det värt att ha dem kvar!

Gör det stora kungliga slottet till ett museum (hela, inte bara delar).
Eller dela det som ett hotell, och låt kostnaderna gå till underhåll och statskassan.
Jag menar... bara städningen i dessa lokaler skulle ge mer jobb åt svenska folket ;-)

De enda som vill ha kvar monarkin, är de som är av den äldre generationen....
Nej förresten... jag tar tillbaka det där.
En gång i tiden hade jag en arb kamrat som faktiskt var i min ålder.
Hon exploderade som en tidsinställd bomb när jag högljutt sa:
Avskaffa monarkin!
Vad hon sa kommer jag inte ihåg, bara hur hon såg ut när hon spottade och fräste likt en förvandlad Stitch!
Roligt i det sammanhanget var, att hon inte ens var delaktig i disk... det var en disk på andra sidan rummet med en enda individ. Hur hon hörde mig vette fan..... 
Vi tittade, funderade och när hon tystnat och lugnat ner sig sa jag det igen.... för att se om det skulle ske en repris av detta lustiga agerande.
Avskaffa monarkin!
Och så blev hon sur....... Men tyvärr fick vi inte beskåda en repris av scenen... :-(

Nej, Kunga huset fyller ingen nytta. De kostar bara en jävla massa pengar. Onödiga pengar som skulle göra betydligt bättre nytta på många andra ställen.
HUR kan de egentligen argumentera för kostnaden av det stundande kungabröllopet?

**********************

Vad som också gör mig förbannad är att det röda och det blå blocket nu börjar närma sig varandra. Avståndet minskar.
Det är så jävla typiskt Svenskar.
"Vi vill ha det bättre. Mer jobb. Mer pengar."
Men att det måste göras åtgärder, de slår de bakut mot.

Ta allt detta tjafs om sjukpenningen.
Svenska folket är så vana att leva på bidrag. Det är liksom ok.
Fattar ni inte, att om ni inte ansett att det var så ok, så skulle inte denna hårda gräns ha behövt dras.
Nu sker det istället på fel sätt.
Men jag vill ändå inte kalla det fel..... De försöker iaf göra något åt allt fusk!
Utan raka linjer, hur ska man då komma åt fuskarna?
Det är ju inte direkt så att ni "tjallar" på er granne eller hur!
Nu måste istället ALLA gås igenom

Dessutom är sjukpenning i grund och botten till för sjuka. När man är "sjuk" så kan man även bli frisk. Kan man inte bli frisk så hör man till en helt annan kategori är tillfällig sjukpenning.
Det fattar väl vem som helst, att "tillfällig" inte klingar i samma ton som "sjukskriven i 10 år".

Kan man inte försörja sig, så får man söka socbidrag. Med argument till varför man itne kan jobba.
Men det vill inte Svenskarna.
Sjukbidrag är ok..... men socbidrag är inte det.
PENGARNA KOMMER FÖR FAN FRÅN SKATTEBETALARNA IAF!!!!!!!
Men man vill kalla sig sjukskriven. För med sjukskrivning kommer medlidande, medans socfall... det förknippas med de som "inte vill" .... även om det inte är så.

Den som känner får mer än gärna dyka på mig nu, för jag har haft den här debatten förr..... De som brukar dyka på en lika snabbt som hökar över en liten mus utan skydd, det är de som är långtids sjukskrivna. Eller de som har någon närstående som är det... de som fallit offer och gett vika för de argument som de långtids sjukskrivna använder.
Men svara mig en sak.
Är det bättre att ni sitter där och tickar pengar (nu talar jag till de som inte genomgått någon form av rehab och hjälpt sig själv tillbaka) än att 10 personer på samma bekostnad får hjälp med att komma tillbaka till arbetslivet?

Självklart finns det de personer som faktiskt inte kan jobba..... eller finns det det?
Nej, det är så att det inte finns jobb som är anpassade efter allt detta. De som varit med om ngt som gjort att de blivit sjukskrivna under lång tid.... de förväntar sig att kunna agera och leva som de gjorde innan sjukskrivningen... Men det är nog dags att inse....
Det är inte, och kommer inte bli, som det var förr. Man måste ändra sitt liv, och anpassa det leverne man nu klarar av.
Varför?
Jo för att leva!!!

Så vad menar jag med mitt svammel?
Jo...
Sjukpenning skall gå till de tillfälligt sjuka och rehab.
För de som itne tar sig vidare efter det, finns det andra kategorier.
Ex.... En maskinist som blivit av med sina armar. Den kommer ALDRIG kunna jobba med samma yrke som den hade förr... även om den blir frisk. Armarna kommer inte tillbaka. Face it.
Däremot fungerar huvudet, och det är extremt viktigt att man kommer tillbaka till arbetslivet fort som fan,..... annars är man fast där.
Är det så, att det då för tillfället inte finns arbete som skulle passa denna maskinist.. så gör det honom inte till sjukskriven... utan arbetslös. Och skall därför tillfalla den kategorin.

När och om staten kan få ordning på detta. Så kommer det finnas pengar som stödjer rehab och anpassning på ny arbetsplats.
Kanske t o m så att det företag som anställer denna maskinist, får en summa pengar av staten tills maskinisten är insatt i sin nya position och lärt sig leva sitt liv med de lemmar han har kvar.

Detta är ett långsiktigt projekt. Ett av många som det blå blocket satt igång.
Ett projekt som kommer bli bra... om de får fortsätta.
Dessvärre så är kategorin sjukskrivna och bidragskrävare så ENORMT stora i SE att de nu väljer att gå över till det röda blocket igen.... Bidrags sidan!
"Hey, för allt i världen! Gör det bättre, men rör inte mitt bidrag!"

Shit... svenskarna är så extremt bortskämda!!!
Hur har man egentligen MAGE att framför hårt arbetande, kämpande personer.... stå och argumentera sin rätt att enbart få pyssla med sin hobby och få betalt från staten för det.... ?????

Skäms ni inte?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0