Är det rätt?

ARTIKEL

Jag lider med de fattiga barnen, det gör jag.
Men jag undrar vilka de egentligen är, för de som beskrivs i artiklarna har likvärdig barndom som jag själv hade... och vi var fanemig inte fattiga!

Vi var ute och lekte dagarna i ända.
Läsk fick vi en burk (33cl) på fredagen tillsammans med "mysmiddagen" som bestod av korv (hotdog)och pommes.
Hemmagjort.
Jag hade ingen stereo, utan den köpte jag för mina egna pengar när jag jobbat extra en jul.
På tv fanns inget att titta på, förutom 1an, 2an och i senare ålder även 4an.
Mina föräldrar skaffade den första VHS spelaren NÄR JAG FLYTTADE HEMMIFRÅN!

Visserligen gick jag på ridskola, men det var inte med nya dyra ridkläder och privatlektioner. Utan det var på den "vanliga" ridskolan, men ridkläder som vi fick tag på begagnat.

Efter skolan, började jag jobba. För .. hrm, vad var det nu... 25 eller 26 kr i timmen på Clock och B&W för att ha pengar till det som jag ville göra själv. Lärde mig tidigt att om jag vill ha något, så får jag jobba för det. Ingen annan betalar för mig.

Skall diskutionen verkligen handla om beklagan över att Sveriges barn inte får av sina föräldrar det som andra barn får. De barn som har föräldrar som jobbar och sliter?
Att inte ha mat på bordet är en sak, men det finns många saker på vägen som folk glömmer bort.
Gröna Lund kostar skjortan!! och det är FÅ människor som har råd att slösa pengar på det, ändå är det många som går dit. How come?
Jag var på Furuvik för inte så länge sedan och de tar hutlösa 195:- i inträde för vuxen, och 165:- i inträde för barn. För en familj med två vuxna och tre barn så blir det 885:- i bara INTRÄDE!
Till det skall man sedan ha åkband som kostar 195:- per band, vilket då blir ytterligare 585:- om man bara köper till barnen.
Då är vi uppe i 1470 sek!!!
Väl där så kan man faktiskt ha matsäck med sig, men om man skulle vilja ha glass så kostar det ca 25 spänn till... Mat mellan 50-100kr per person.
Så räkna med minst 2000spänn för en trebarnsfamilj.

Men är det verkligen så att ANDRA ska betala för detta? Eller är det så att man då får räkna med att om man inte har råd, så kan man heller inte göra dessa saker.
Det gör ont i hjärtat när jag läser om barnens önskan och att de knappt har mat på bordet.
Men det sticker i ögonen på mig när jag läser att föräldrarna och jounalisterna även beklagar sig över att familjerna inte kan åka utomlands på sommaren, gå på gröna lund, spela fotboll eller andra sporter.
VI åker inte utomlands varje år.
Jag åkte ALDRIG utomlands innan jag flyttade hemmifrån. Bilade varje sommar över med familjen till släktingar i Finland och har de bästa av mina minnen därifrån.

DET är materiella saker, och materiella saker behöver man inte för att kunna leva.
MAT behöver man....

Det finns många som inte kan jobba pga sjukdom. Men inte över hälften av sveriges befolkning!
När jag startade eget företag, så jobbade jag natt med att dela ut tidningar för att få in pengar. Jag jobbade mao nästan dygnet runt, trots att jag hade barn.
Men det var en övergångsperiod, så det var bara att bita ihop. Det är lättare att få ett nytt jobb, om man redan har ett jobb.
Många ursäkter har jag hört varför man inte kan ta jobb:
- Passar inte barntiderna
- Vill inte att barnen ska vara för länge på fritids eller dagis (vem fan vill det)
- För långt att åka (flytta då)
- Inte det jobbet man vill ha (Inte riktigt läge att som arbetslös välja och vraka va?)
- Har inte rätt utbildning (börja utbilda dig då, plugga natt jobba dag)

Utbrändhet har jag också en del att skriva om.
Stressen i dagens samhälle orsakar detta.
För alla är ersättningsbara.
Men tar man hand om sig själv och sin kropp?

Man måste inte gå på gym för att träna, och man måste inte gå meditationskurser för att slappna av.
Jag har själv varit utbränd, sjukskriven i 8 mån och knappt kapabel att ta hand om mina egna barn. Att gå hemma och vara sjukskriven gjorde inte saken bättre.
Detta var 2005, och livet har varit en tuff tillvaro sedan dess.
Depressioner, minnesförluster (som ännu inte kommit tillbaka), och absolut inte stresstålig... detta bara att nämna det psykiska. Det fysiska med smärta i kroppen hör till även den.
Men det hjälpte inte att gå hemma och vara sjukskriven år ut och år in.
Jag behövde komma tillbaka till livet och för att göra det så var jag tvungen att börja om.
HELT från början!
HELT
JAG var tvungen att göra det. Ingen gjorde det åt mig!

Livet handlar om prioriteringar, och det finns miljarder av saker som är GRATIS!
Inte mat. Att ha mat på bordet ingår inte i min tanke när jag kritiserar.
Mat på bordet är ett måste.

Men... förr... om man inte odlade sin potatis själv, så fick man heller inte någon potatis. Man kunde inte få grannen att göra jobbet, och sedan äta lika gott som de.

Kanske är jag egoistisk när jag tänker på att jag inte vill ha det i den situationen, och anser att jag själv bär ansvar för mitt och min familjs liv.
Bidrag skall gå till de nödvändiga, till DET nödvändigaste.
Inte fotboll, inte gröna lund och absolut inte till utlandsresor... för om staten börjar betala sådant, då skall fanemig de betala för alla.
Invandringen till SE kommer öka för då vill alla bo i Sverige!
LANDET SOM BETALAR ALLT TILL SINA INVÅNARE!
INGEN BEHÖVER JOBBA
Underbart ju ;-)
Betalar inte skatt för att andras barn ska kunna göra saker som mina egna inte kan göra pga att det kostar för mycket!!!!!!!!!!!

Och ni som inte känner mig, utan bara läser texten:
- Jag HAR varit utan jobb
- Jag HAR varit sjukskriven
- Jag HAR levt på existensminimum
- VI har jobbat oss till den tillvaro vi har idag

En sökning på arb förmedlingens hemsida: 5009 st jobb (utan krav på erfarenhet = 3738st)
Vill man inte jobba som ex torgförsäljare, eller med att dela tidningar nattetid så man kan vara hemma och slippa betala barnomsorgen (många bäckar små, spara pengar) så ska man fan inte heller klaga på att socialen inte betalar ut tillräckligt med pengar för att kidsen skall kunna spela fotboll.
Det är ju föräldrarna som då väljer att inte söka sådana jobb... inte staten.

Vad är det för jävla sosseskit att skriva dag ut och dag in om dessa stackars barnen vars föräldrar inte har råd? Att de behöver mer bidrag (fan, t o m kungen vill ju ha mer pengar för vad barnen ska göra).
Skriv istället om, och starta debatt, om dessa hutlösa priser som Gröna Lund tar. Sjukt att märkesvaror inte är gratis m.m

Gosh! Det gör mig så jäkla förbannad!
För det finns folk som VERKLIGEN behöver hjälp, men de kommer aldrig få någon då det skriver om sånt här ist!
Cancersjuka som tvingas jobba, trasiga människor som verkligen inte kan jobba.

Kommentarer
Postat av: Emma

Hamnade här efter att ha läst artikeln i Aftonbladet. Måste bara säga att detta är mycket bra skrivet.

2011-06-09 @ 09:05:48
Postat av: Mia

Älskar ditt inlägg, skitbra skrivet. Levde ensam med min mamma i flera år. Hade en två rummare, delade sovrum med mamma som 10 åring, begagnad saker, hemstickade dockkläder, inga barbies mm. Visst var jag ibland avundsjuk på andra men många av mina bästa minnen kommer från den tiden=). Skulle inte byta den tiden för något ivärlden för den tiden har gjort mig till den jag är och till vad man själv kämpar för och uppskattar. Kärlek=) puss på dig

2011-06-09 @ 21:55:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0