Men ... LÄTT!!

En liten liten ruta i min biologibok gav mig en uppgift som tog mig hela dagen... och jag har ännu inte löst den.
Kan inte.
Istället börjar min skalle utarbeta hur det skulle vara möjligt, om det skulle vara möjligt att få en Fauna app som påminner om Shazam i funktionen.


Min lilla enkla uppgift, innebar att jag skulle finna en biotop där jag skulle beskriva djuren, och deras värdväxter.
Tadaaa!
Problemet är bara att jag knallade runt på tomten och fann en massa bra ställen jag kunde ta som exempel... men inte fan kunde jag namnge många växter, ännu mindre vilka djur som föredrar dessa växter.
En spindel som kryper på backen, en myra som verkar irrat bort sig från ledet....

Jag menar, inte fan stannar spindeln upp och ger mig en intervjuv där jag kan få svar på mina frågor:
- Hur fångar du din föda? Genom att jaga rätt på dem, spinna nät eller gräva ett hål som du spinner ett litet nät över?
- Vilka andra insekter undviker du helst?
- Vilken växt i detta dike är din favorit?
- Hur har din art muterat för att anpassa dig efter din värdväxt?



Nej.... på A svarar jag D och på B svarar jag E och på C svarar jag VET INTE!

***
Min käre granne kom iaf över i kväll och plogade upp mitt blivande potatisland. Det kommer behövas lite mer behandling, men jorden där var ganska bra.
Jag får nog sätta i en Jordfräs på listan av maskiner vi ska skaffa någongång......

Phipi är förkyld med feber och hosta.
Matteprovet skall göras i morgon, dispans från idag.
Kemi och Biologi skall malas in i en hastighet av 340, och uppdrag som skall vara inne på söndag.....
Maken borta i veckan, Möte för innebandyn, fotbollsträningar 4 dagar av veckan och huset skall målas till helgen.
Denna vecka, till skillnad från förra, har vi iaf planerat in rutinerna och gått igenom vilka dagar som skall göras vad och mina små änglar är så omtänksamma.

Nej... nu är det nannataim.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0