Lockespindlar

Alltid lär man sig något nytt.
Här hos oss så är populationen av fästingar ganska så stor, och efter dessa vintrar som vi haft de senaste åren så blir de bara fler och fler.
Min tro, liksom många andras, är att de saknar del i näringskedjan och är bara ett mycket äckligt hemskt djur som man snubblar på allt för ofta när man bor på landet eller har djur.

Men nu, när jag sitter med biologin så lär jag mig ngt som jag tidigare inte visste. Och det är att LOCKESPINDLAR hör till de många småkryp som faktiskt ÄTER fästingar!!!
Så det finns alltså flera, inte bara ett, småkryp som kan rädda oss från de hemska små blodsugande smittobärarna!


Många kallar kanske denna ofarliga, men ack så nödvändiga, spindel för "långben". Så om ni stöter på dessa små djur... var rädd om dem. Låt dem få leva och springa ikapp fästingarna så de minskar i antal ;-)

Länge leve Lockespindeln!!
(personligen funderar jag numera på att starta en uppfödning av dessa spindlar)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0