Agronom

Jag har många gånger fått frågan om vad Agronom är. Har läst det, men jag glömmer detaljerna lika snabbt. Tyckte dock att det passade väldigt bra in på VAD jag vill pyssla med.
Så som svar på era frågor, samt påminnelse till mig själv:

" Agronomer passar för många olika slags jobb. De jobbar i livsmedels- och fodermedelsindustrin, på läkemedelsföretag, myndigheter och statliga verk som till exempel Jordbruksverket. Andra jobbar som rådgivare till exempelvis lantbruksföretag. Ett flertal väljer också att stanna kvar på Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, som forskare. Fler och fler agronomer jobbar med kretslopp och andra miljöfrågor.

Att utveckla och marknadsföra nya produkter är också arbetsuppgifter för agronomer. Arbetsuppgifterna kan alltså variera väldigt från fall till fall. Många har främst skrivbordarbeten, medan andra arbetar i laboratorier eller inom lantbruksnäringen.

Produktutveckling, kvalitetsledning, information, undervisning, marknadsföring, försäljning, utredningsarbete, redovisning och revision är exempel på vanliga arbetsuppgifter för agronomer. Det finns idag ca 3 400 yrkesverksamma agronomer i Sverige."


Kommentarer
Postat av: Åsa Lagerstedt Norström

Agronom är ett fantastiskt roligt yrke, själv är jag Husdjursagronom...

2011-05-11 @ 20:51:23
Postat av: Cin

Aaahhh!!

Misstänkte att det var ngt sådant du gjorde när jag läste i din avhandling ;-)

Jag funderar fortfarande på vilken inriktning Husdjur, landsbygd eller mark/växt ;-)



Tutade på dig härom dagen ;-)

2011-05-11 @ 21:41:38
URL: http://lovelybitch.blogg.se/
Postat av: Åsa Lagerstedt Norström

Jag har stenkoll på alla utbildningar så det är abar att fråga om du undrar något. Agronom är toppenkul! Jag kan fixa så att du kan få komma på studiebesök om du vill och kolla in någon föreläsning kanske? Livsmedelsagronom är också toppen, det skulle jag nog valt om jag fått välja om. Jobba med produktutveckling...



2011-05-12 @ 22:47:22
Postat av: Cin

Åh det vore toppen. Vill gärna läsa lite först så jag även lyckas förstå vad de talar om på föreläsningarna, just nu sitter jag och slår upp ord på nätet för att förstå innebörden av vad de skriver.. .haha.

Det är stor skillnad på HK(som jag gick) och detta... fniss ;-)

2011-05-12 @ 22:51:01
URL: http://lovelybitch.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0