Bristande kunskap.

Som förälder till överviktiga barn, så har jag fått höra en del genom åren.
Andra barns kommentarer är grundat på att de är outbildade, så de ursäktas för det så länge de inte är elaka.
Vad som däremot är tio gånger värre, är vissa vuxnas kommentarer.
Även där är det grundat på att de saknar kunskap, men de är svårare att lära upp.

Hur många gånger har man inte fått höra:
- "Sluta springa till läkare, trycka i dem godsaker och se till att ungarna rör på sig!"
Det är en kommentar, som man som förälder HOS LÄKAREN får hjälp med att ignorera eftersom den är grundad på TOTAL BRIST PÅ KUNSKAP.
"Läkaren" talar med barnen och svarar på deras frågor. Ger dem hjälp att träffa andra barn i samma situation och likadant för föräldrarna.

De ordnar kurser, där man får lära sig mer om dagens livsmedel och vad som är "nyttig mat" och "onyttig mat". Inte bara det självklara som godis, chips och kakor.
Kurserna visar både barn och vuxna vilka skador, förutom övervikt, som dåliga matvanor kan ge.
Bra och regelbundna matvanor är ett bra sätt att garantera optimal mental prestationsförmåga.


Mitt råd till andra föräldrar som oroar sig för sina barns matvanor, oavsett övervikt eller koncentrations svårigheter, Strunta i e outbildades kommentarer och ta er till en läkare som genom sin kunskap om människokroppen kan ge er den pepp och kunskap ni behöver om vardagsmaten.



Kommentarer
Postat av: Pernilla Persson

Nu lyssnade du inte som vanligt....



Kunskap om dieter,nej det har jag inte!



Men kunskap vad mitt eget öga ser och det ljuger inte.

Jag vet hur du i snabbköpet köper choklad kakor 200g innan middag...

Jag vet att ni fikar så fort det finns gäster och att det inte blir en eller två bitar..

Jag vet att ni har ätit på oregelbundna tider om ni ätit något i huvudtaget och det inte blir ett gäng smörgåsar ist...

Jag vet att du inte följer dieter från början till slut som du själv gör med tex viktväktarna...

Jag vet om ute maten(mc,max,burger,pizza)

Den enda regel om allt jag fått höra ; ingen cola för oliwer efter 18...varför inget annat,räcker det???



Jag vet att jag gör samma sak ,men vi bhöver för tillfället inte tänka på vad som är bäst för våra barn i mat väg...

Men det e jag som styr intaget och ingen annan...de har inte den funktionen än!





2010-09-16 @ 17:49:11
Postat av: Cin

Imponerad på hur långt man kan komma genom leva med TOTAL brist på kunskap!

Stor eloge till dig. Bra där!

2010-09-16 @ 17:51:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0