Veterinär

I dag blev det dags för första veterinärsbesöket på vår nya ort. Spännande.
Närmaste veterinär är Morgongåva och det var dit vi begav oss.
Vi möttes av mycket trevlig personal.
I en mindre, men ändå mycket välinredda lokaler än de vi är vana med i Väsby.

Anledningen till besöket var denna gång fuktexem, även kallat "hotspots". Jag har känt till att det hör lite rasen till, och för ett par veckor sedan dök den första spotten upp. Den försvann däremot lika snabbt som den dök upp, efter att jag torkat pälsen torr samt sett till att den inte tvättas med fuktig tunga.
Den här veterinärskrävande spotten dök upp lika plötsligt, men var 10 gånger värre och även märkbart störande för hunden.

Det läskiga med "hotspots" är att de kan dyka upp mycket plötsligt, och praktiskt taget växa framför ögonen på dig. Exemen sprider sig mycket snabbt om de inte behandlas med kortison salva, och de ser ungefär ut som ett brännmärke.
Läskigt m a o och gör ont för hunden.

Med Philippa i bärselet och Max i kopplet knallade vi som sagt var in till veterinären för första gången. Max var exemplariskt duktig och lät veterinären undersöka honom, raka runt spotten och smörja in. Utan minsta protester. När ringen, som vi fick istället för tratt, så tyckte han dock att det fick vara nog och försökte osedd krypa ut genom dörren.
Men den gick inte... går liksom inte när man är huvud momentet för besöket ;-)

När vi var klara så fick jag lämna över Philippa till veterinären, som såg helt panikslagen ut över tanken att hålla en bebis, eftersom Max inte hoppar in i bilen utan måste lyftas. Och med ringen runt halsen så behövdes det lite extra assistans från mig, så det gick inte med bärselet på.
En fodersäck med foder som är bättre för hans spottkänslighet fick vi med oss, och med tanke på priset som den kostar så kommer jag definitivt ställa mig själv som en mur runt Max när han ska äta, så inte Déville får för sig att ta hans mat.

Nu ligger han på det svala golvet i hallen och snarkar med huvudet lutat på ringkragen.



7 dagar skall såret smörjas in med salva. Och jag hoppas verkligen att det räcker.
För säkerhets skull får han inte springa lös (stackarn) då han smiter ner i bäcken så fort han får en chans. Bäckar innehåller inte bara vatten så här års, utan även en massa konstigheter som rinner genom marken och kan vara orsak till ponkens reaktion :-(

Extra kel och några extra skinkbitar får man också när man är "sjuk". Det är ett måste!

Dagen till ära, så har jag även blivit "plockad" på min första fästing. Emilia fann den och hädanefter kommer vi gå igenom varandra som apor.....

Nu ska jag pussa lite extra på Maxis, sen är det nannataim.

Kommentarer
Postat av: Emsan

Vem e den söta Max?=)kram

2010-05-25 @ 22:55:24
Postat av: Cin

Max är vår söta bonushund som vi passar tills hans resehandlingar är klara för flytt till England.

Han skall vara hos oss tills Oktober.

kram

2010-05-25 @ 23:11:24
Postat av: Emsan

Nah han är så fin=)



kramar

2010-05-26 @ 21:23:03
Postat av: Carl

Hej!



Vill tipsa dig om en sida som kan komma väl till hands:



www.veterinaren.nu



Mvh,



Carl

2010-05-27 @ 15:51:03
URL: http://www.veterinaren.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0