Rum & Trädgård

Igår funderade jag... och tyckte livet var allmänt orättvist när det gäller vad jag kan och inte kan göra.
Visst jag ska ta det lugnt, för det är inte så lång tid kvar, men jag har ju tagit det lugnt i flera månader och vill inte göra det längre. Har inga "lugna" saker som jag kan sysselsätta mig med alls.
Dessutom, så när jag vill göra ngt, så är jag numera helt beroende av min käre make...

Min stora önskan denna helg var att åka till Kista mässan och kika på Rum & trädgård utställningen. Min make ansåg att det skulle vara mer än jag klarar av.
Jag med iofs, men jag ville ju ändå åka och det har en tendens att påverka det sunda förnuftet.
Dessutom kändes det extra orättvist, att här ligger jag ... dag ut och dag in ... och har det trist. Men maken, som oxå är delaktig... kan göra vad han vill när han vill.
Han gör inte mycket, det vill jag ge honom kred för... och han har ställt in mycket, och kommer med mig... men vetskapen om att han skulle på fotboll, ta en bira innan och se den allsvenska premiären... gjorde mig jättesotis.
Jag vill oxå göra ngt!!
Han erbjöd mig att komma med, då är han ju iaf där som passopp om det skulle vara ngt... men det är tyvärr inget jag kunde... sitta rakt gör benen blå :-(
... och jag ville ju till mässan.

Då kom han med den superba iden att vi åker dit ... till mässan... i dag precis när de öppnar. Det är tidigt på morgonen, inte så mycket folk, och min svullnad är minimal.
OM jag skulle klara det, så är det då!
Och mycket riktigt!
Vid 9 tiden i morse var vi där... strosade runt och fick massor av ideer.
Lökar hade jag kunnat köpa i massor, men då planeringen av rabatterna måste gå i första hand.... så fick jag avstå. Det blev två olivträd, blommande ormbunke (bra mot rådjur och jag VET att jag har 5 stora krukor som jag kan plantera dem i) samt några luktärtsfrön och hängampeltomater.
Så länge vi vankade på, så gick det bra... men så fort vi stannade till och stod stilla blev det jobbigt.
Ett varv funkade, och räckte alldeles utmärkt!
Jag kom även hem med två st ideer om vad vi ska ha på tomten :-)



Ett litet uterum, ej vinterbonat där man kan sitta och fika eller umgås. Gjort på gamla fönster och riktigt gamla dubbeldörrar.
Vackert inrett med enkla bänkar och kuddar.



En avlång simpel damm, fullt med växter runt omkring som doftar gott.
Skillnaden är dock att jag vill ha en liten fontän i, så vattnet är i rörelse och inte drar på sig så mycket alger. Vackert utformade stegstenar, påminner om trä.
Längs ena kortändan så står ett "tak" som jag kommer göra själv med björkträ.
Under detta tak händer en stor ... hrm, vad ska man kalla det... trädäck i fyra rep, och på den är det bäddat med sittmadrasser och kuddar... Denna vaggar fram och tillbaka när man myser under den i sommarvärmen :-)

Så jag har lite att göra ....

Oliwer sitter nu här med mig, spelar fifa blandat med bläddring till AIK - MAIF matchen som maken är på. Emilia är i Stinsen med en kompis (och kompisens farmor) och spanar in Eric Saade.
Själv skall jag nu bläddra i de tonvis med tidningar som jag fick med mig från mässan.

Lycklig, och oerhört nöjd även om jag inte kunnat göra ngt alls sedan vi kom hem.
Det var klart värt det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0