Mumsigt

Aha... äntligen en rubrik jag inte använt tidigare.
I mitt begränsade ordförråd brukar inte variationen annars vara mer än en månads mellanrum... max.

Brödet sinade i skåpen, så igår blev det bakning i samma veva som maten lagades. Jag ville ha lite variation även där, så jag ville inte ha det vanliga vita brödet utan testade en variant på frallor.
DE BLEV SUPERGODA.
Det krav jag har är att de fortfarande skall vara luftiga dagarna efteråt. Inte bli sådär kompakt som vanligt vetebröd kan bli.
Mängden är perfekt för att baka var 3e dag ca.

Så här får ni receptet!

12 st

1 msk margarin
4 dl lättmjölk
50 g jäst
1 ägg
2 msk ljus eller vit sirap
1/2 tsk salt
9-10 dl vetemjöl

Pensling:
resten av ägget
1 tsk vatten
blå vallmofrön

Värm margarin och mjölk i en bunke i mikron till 37 grader (eller i en gryta på spisen)
Smula ner jästen och rör tills den har löst sig.
Vispa upp ägget lätt och häll i ungefär hälften.
Rör i resterande ingredienser och arbeta degen smidig.
Låt jäsa övertäckt ca 20 min.
Ta upp och knåda degen.
Forma 12 st bullar.
Lägg dom på 2 bakpappersklädda plåtar.
Låt jäsa övertäckta ca 30 min.
Blanda det som var kvar av ägget med vattnet. Pensla bullarna och strö på vallmofröna.
Grädda i 225 grader i 8-10 min.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0